Общински политики за газифициране и строги ограничения на трафика в големите градове са ефективните мерки за овладяване на сериозният проблем със праховото замърсяване на въздуха в цялата страна. Тази теза изрази Георги Михайлов от дирекция "Качество на въздуха" в МОСВ по време на дебат за качеството на живот в градската среда, организиран от фондация Екообщност в четвъртък.
Това е тенденцията в Европа, където потреблението на газ в градовете е между 40% и 60%, обоснова се експертът. В България обаче процентът е несравнимо по-нисък, а основни движещи фактори все още са социално-икономическите. (Едва 3 хиляди домакинства в София са били на газ през 2008 г., а средно за страната те са около 1.2% (2011 г.)
Михайлов съобщи още, че МОСВ ще приложи в София успешния опит и практики в справянето с мръсния въздух на немският град Щутгарт. Столицата ни продължава да е в челните места сред най-замърсените столици в Европа. В Европейския съюз над 30% от градовете имат проблем с шума и мръсния въздух и в тази класация българските градове са на първи позиции. Близо 60% от софиянци са подложени на шум над приемливите нива, а основна причина за това замърсяване е отново транспортът.
Мръсният въздух, който дишаме
Над 100 пъти надвишаване на допустимата норма на замърсяване на въздуха е била измерено на всичките пет пункта за мониторинг качеството на въздуха в София само за последната една година (през 2014 г.). Допустимата норма на замърсяване с фини прахови частици (ФПЧ10) е 50 мg/m3 и по закон не трябва да се превишава повече от 35 дни за една календарна година. Става дума за пунктовете в Надежда, Дружба, Хиподрума, Павлова и Орлов мост. Изключение прави само станцията за мониторинг на Копитото, където очаквано въздухът е чист.
И в повечето пунктовете в страната броят на превишенията на нормата е над 35. Българите, които живеят при наднормени нива на замърсен въздух – около 80%, е много по-висок в сравнение със средното за Европа.
Тези тревожни данни на Изпълнителната агенция по околна среда припомни в резюме началникът на отдела "Мониторинг на въздуха" към агенцията Емилия Стойнева по време на събитието. Иначе данните на Агенцията от ежедневните им измервания на замърсяването на въздуха във всички 50 станции в цялата страна са достъпни за всеки гражданин по всяко време на сайта на агенцията. Те трябва се използват и от Софийска община, както и от другите засегнати общини, като се очаква именно на базата на тези статистики, администрацията по места да предприема мерки за решаване на проблема, да информира гражданите при опасно превишаване на допустимите нива на замърсяване, да им дава препоръки как да се предпазят в критичните дни.
63% от замърсяването с фините прахови частици в столицата за 2010 г. се дължи на вредните емисии от транспорта, а 27% е дялът им от битовото горене, с пъти по-малък дял са секторите строителство – 4%, промишленост – 5 % са. Данните са на Столична община.
За 68% от замърсяването на софийския въздух с азотен диоксид е виновен секторът промишленост, но от ИАОС не можаха да конкретизират за каква точно промишленост става дума в случая. 30 % идва от траспорта, а едва 2% от азотния диоксид идва от битовото изгаряне на гориво.
Как Щутгарт прочисти въздуха си
След като стана ясно, че ековедомството ни смята ще приложи в София успешните мерки в справянето с мръсния въздух на немският град Щутгарт, Георги Михайлов разказа и какво е видял на място.
Общината в Щутгарт е забранила изгарянето на твърдо гориво, стимулира газификацията и е въвела е рестрикции за автомобилите, както и зони с ниски въглеродни емисии в центъра, в които се допускат само по-екологичните коли с евро-категоризация и специална маркировка, която се следи от местната полиция. Немският град е въвел и ограничения на сkоростта до 30 км/ч за града, защото вече е доказано, че това води до значително по-малко вредни емисии. Така Щутгарт вече няма проблем с нормите фини прахови частици (ФПЧ10).
Какво се прави за по-чист въздух у нас
Михайлов не отговори директно на въпроса дали и по какъв начин МОСВ контролира действията на общините за намаляване замърсяването на въздуха. Вместо това той обясни, че за да имат реален ефект тези мерки, те трябва да са адекватни и финансово обезпечени. "Иначе си остават само пожелателни," каза експертът.
По думите на Михайлов, работна група със служители от софийска община, от Националното сдружение на общините, от МВР и други отговорни институции, ще изготви цялостен национален подход за подобряване качеството на въздуха - отправна точка за общините, които трябва да инициират конкретни мерки по места. Компетентни експерти пък ще консултират администрацията в общините при подбора на подоходящите мерки за по-чист въздух в различните региони.
По думите му обаче се налагат и законови промени в Закона за чистотата на въздуха и този за местната власт, по които вече се работи на ниво експерти в МОСВ. "Стиковането на двата закона ще позволи общините да инициират ефективни мерки," смята Михайлов.
Михайлов похвали Столична община, че от две години (2013-2014 г.) е овладяла замърсяването с азотен диоксид и в София няма превишаване на допустимите норми (40 mg/m3 не повече от 18 дни в годината). Според него това се дължи на разработената програма и действията на Столична община за справяне с проблема, която се е базирала на доказаните причини за това замърсяване.
Източник: Дневник.бг